Witaminy w owocach

Od dzieciństwa słyszymy, że trzeba jeść owoce, bo mają wiele witamin i są pożyteczne dla naszego organizmu. Jednak jakie to właściwie owoce powinniśmy jeść: wszystkie czy może wybrane? Witaminy w owocach – sprawdź, które warto jeść!

 

Grejpfrut – jest owocem, który zawiera największą ilość witaminy C (wyprzedza go tylko dzika róża i kiwi) – 30-50 mg/100 g owocu. Zawiera także kwasy organiczne, witaminy z grupy B, dość duże ilości witaminy E i P.

Kiwi – ten niepozorny owoc jest prawdziwa bombą witaminową. Nie tylko jest owocem, który jest najlepszym źródłem witaminy C (90 g na 100 g owocu), ale jest też bogatym źródłem witaminy A, witaminy E, witaminy K, wapnia, żelaza, kwasu foliowego i potasu.

Pomarańcza – zawiera witaminę C (50 mg na 100 g), tiaminę (witaminę z grupy witamin B), wapń, błonnik, potas, kwas foliowy.

Truskawki – te słodkie, letnie owoce są bogatym źródłem witaminy C, tiaminy, kwasu pantotenowgo, witaminy B6, witaminy B12, witaminy A, witaminy E, a także kwasu foliowego oraz wapnia i potasu.

Poziomki – w poziomkach znaleźć można bardzo dużo witaminy C, a także witaminę A, B1, B2, B6, E, H, PP. Jest tez bogata w minerały: wapń, fosfor, kobalt, żelazo.

Brzoskwinie – są cennym źródłem witamin z grupy B, witaminy PP, zawierają także witaminę C. Znajdziemy w nich również beta-karoten i błonnik. Najcenniejsze w brzoskwiniach są minerały: wapń, żelazo oraz magnez.

Morele – zawierają witaminy i minerały, które znajdziemy w brzoskwini, jednak mają ich znacznie większe wartości. Są dużo bogatszym źródłem beta-karotenu niż brzoskwinie, zawierają też olbrzymie wręcz ilości potasu. Z pośród witamin w brzoskwiniach króluje witamina B2 (160 mg).

Jagody – warto je jeść ze względu na zawartość witaminy A, B1, B2, B6, C oraz PP. W jagodach nie brakuje także wielu cennych minerałów: wapnia, żelaza, cynku, miedzi, fosforu, selenu, a także cynku.

Jabłka – te, jedne z najpopularniejszych w Polsce owoców, są cennym źródłem witaminy C, E, a także witamin z grupy B (B1, B2, B6). Zawierają też w mniejszych ilościach kilka ważnych minerałów: magnez, wapń, fosfor i sód.

Banany – owoce te powinno się spożywać dla witaminy B, B1, B2, B6, C, E i A, a także minerałów: potasu, żelaza, magnezu, jodu, fosforu i sodu.

Wiśnie – to kolejne owoce, które zawierają znaczne ilości witaminy C. Oprócz niej w wiśniach znajdziemy także witaminy z grupy B (B1, B2, B6) oraz minerały: magnez, wapń, fosfor).

Śliwki – śliwki, szczególnie suszone, są cennym źródłem błonnika. Znajdziemy w nich witaminę C, witaminę B, potas, fosfor, magnez.

Post Author: szybka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *