Świadomy sen

Świadomy sen to sen, podczas którego osoba śpiąca zdaje sobie sprawę z tego, że śni. Umożliwia on zwalczanie koszmarów i przede wszystkim kontrolowanie własnych snów.

Świadomy sen (ang. Lucid Dream) można osiągnąć samoistnie. Przypuszcza się, że ok. 1/5 ludzkości przynajmniej raz w życiu doświadcza świadomego snu. Można tą częstotliwość zwiększyć poprzez zastosowanie konkretnych technik i ćwiczeń.

W świadomym śnie jest się w stanie robić dosłownie wszystko. Doświadczane w zwykłych snach powolne bieganie, gubienie przedmiotów czy pojawianie się budzących w nas lęk osób lub sytuacji można zupełnie kontrolować i zastąpić przyjemniejszymi czynnościami. Jeśli tylko ma się życzenie można latać, zwiedzać napotkaną rzeczywistość, znaleźć się w kosmosie czy posiadać wymarzone przedmioty. Perspektywa układania własnej fabuły i decydowania o każdym elemencie sennego marzenia wydaje się zatem niezwykle kusząca.

Świadomego śnienia można się nauczyć. Wykorzystuje się do tego kilka technik, np.:

ZAPAMIĘTYWANIE SNÓW

Każdy człowiek ma co noc kilka snów, jednak często nie są one zapamiętywane. Jedną z metod, która pomaga w ich zapamiętywaniu jest prowadzenie dziennika snów. Przed pójściem spać należy naszykować sobie czysty notes i długopis. Codziennie rano po przebudzeniu trzeba zapisywać jak najwięcej szczegółów, które uda się zapamiętać ze snu. Następnie można ułożyć małe opowiadanie zawierające wypisane wcześniej szczegóły wraz z emocjami towarzyszącymi podczas snu. Z początku przypominanie wymaga pewnego wysiłku, jednak z czasem staje się o wiele łatwiejsze i jest się w stanie zapamiętywać coraz więcej snów z jednej nocy. Warto także przeglądać swój dziennik i szukać w zapiskach powtarzających się elementów. Technika zapamiętywania  jest bardzo ważna, jeśli chce się osiągać świadome sny.

PRZERYWANIE SNU

Nazywana techniką Wake Back to Bed, polega na wybudzaniu się z niezakłóconego kilkugodzinnego snu na okres ok. 60 minut. W tym czasie należy skupić się np. na intensywnym czytaniu. Po upływie godziny wraca się do snu. Technika przerywania snu zwiększa prawdopodobieństwo doświadczenia snu świadomego.

AUTOSUGESTIA

To metoda prawie nie wymagająca wysiłku. Wystarczy przed zaśnięciem kilkakrotnie powtórzyć na głos, a potem w myślach intencję posiadania w nocy snu świadomego.

Trzeba także wiedzieć jak zdobyć świadomość we śnie. Służą do tego testy rzeczywistości, które pozwalają stwierdzić czy w danej chwili śnimy, czy nie. Ważne, by wykonywać je codziennie i by stało się to swego rodzaju nawykiem. Kiedy wykonujemy je kilka razy na dzień, istnieje duże prawdopodobieństwo, że w końcu wykonamy taki test także we śnie i w ten sposób zyskamy świadomość, że w danym momencie śnimy. Przydatna może być tutaj np. technika rąk. To wymaga codziennych ćwiczeń, podczas których trzeba bacznie obserwować swoje dłonie. Siadamy wygodnie, wyciągamy przed siebie ręce i wpatrujemy się w nie. Co chwila odwracamy wzrok skupiając się na jakimś dalszym planie i ponownie patrzymy na dłonie. Te ćwiczenia mogą spowodować, że podczas snu spoglądając na swoje dłonie odzyskamy świadomość i przejmiemy nad nim kontrolę. Do testów rzeczywistości można także używać różnych przedmiotów, np. zegarka, który codziennie nosimy. Ćwicząc z nim każdego dnia, a potem spoglądając na niego w sennym marzeniu również możemy zyskać świadomość.

Nie jest powiedziane jak szybko uda się uzyskać świadomy sen. Efekty dla każdego próbującego uzyskać taki sen mają charakter indywidualny. Bywa, że komuś przytrafia się to już po 2 tygodniach, a czasami nie ma na co liczyć nawet po kilku miesiącach.

Nie stwierdzono także żadnego negatywnego wpływu świadomego snu na zdrowie człowieka. Odradza się takie praktyki jedynie ludziom chorym na schizofrenię, ponieważ mogą oni mieć problem z odróżnieniem snu od rzeczywistości, oraz osobom chorującym na serce, u których doświadczane we śnie emocje mogą zakłócić jego pracę.

Wszystkim, którym uda się doświadczyć świadomego snu lub osiągnąć umiejętność wywoływania ich każdej nocy pozostaje czerpać przyjemność z robienia w nich dosłownie wszystkiego na co ma się ochotę i doświadczania rzeczy, których nie można robić w rzeczywistości.

 

Katarzyna Kacperska

Post Author: szybka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *